Hur kan chatbots bota apputmattning?

2017-09-065 Minute Read

De mest användbara personliga robotassistenterna under 2017 ser inte ut som Jetsons robothembiträde Rosie. I stället är de osynliga, förutom deras inverkan som drivs av artificiell intelligens. Chatbots popularitet i externa och interna affärssammanhang ökar explosionsartat och vi är mycket glada för det. Även om dessa bots inte själva kan ge dig en perfekt kopp te, kan de revolutionera sättet vi samarbetar på.

Chattbaserade robotar är serviceinriktad teknik som drivs av regler och ibland artificiell intelligens och som du interagerar med via ett chattgränssnitt, säger AI-entreprenören Matt Schlicht. Amazon är bara ett varumärke som anammat och stöder åtkomsten till chatbots. Faktum är att de nyligen öppnade upp sin maskininlärda artificiella intelligens bakom sina bildigenkänningsprodukter, text-till-tal-funktionalitet och Alexa, den virtuella assistenten för Echo.

De är oerhört praktiska och har potentialen att skapa massiva produktivitetsökningar inom organisationen. Teamet kan förvandla dina distribuerade produktivitets- och samarbetsappar till ett enda, sammanhängande nätverk med robotar. (Ja, vi befinner oss i framtiden nu. Välkommen!)

Inkommande: Chatbots

De flesta av oss har redan haft några interaktioner med chattbaserade robotar och andra former av interaktiv språkigenkänning. Tekniken är otroligt sofistikerad och dess fantastiska förmåga begränsas definitivt inte till akademiska forskningslabb. Enligt Laurie Beaver, forskningsassistent på Business Insider:

  • Kan chatt och artificiell intelligens för närvarande utföra ”allt mer engagerande och mänskliga” konversationer.
  • Med meddelandeinteraktioner är bots intuitiva komponenter i den mobila upplevelsen.
  • Du kan också använda bots till att skapa ett robust ekosystem av interaktiva appar.

Faktum är att tekniken nu är så brett tillgänglig att 20 miljoner personer interagerar med den vänliga Xiaoice (uttalas Shao-ice), rapporterade Schlicht. När en journalist intervjuade denna ”17-åriga flicka” visade hon normala mänskliga reaktioner, såsom genans och hade en ultrarealistisk språkbearbetning. Hon är så populär att den tekniska direktören Yongdong Wang beskrev henne som det största Turing-testet någonsin.

Använda artificiell intelligens

IT-proffsen är inte de enda som är trötta på att försöka hantera projektledningsprogram, teamchatt, e-post, rapporteringsverktyg och alla andra appar de har hand om.

Det är en epidemi som har drabbat varje kunskapsarbetare. Den leder till sämre effektivitet, eftersom man behöver växla mellan appar, trots att man egentligen bara vill hantera information och samarbeta med sina kollegor.

IT-proffs kan vara de som är mest skyldiga till metoden ”vi skapar en app för det” för att lösa arbetsplatsbehov, men alltför många plattformar kan sänka produktiviteten. Netskope Research upptäckte att den genomsnittliga företagsanställde använde 935 appar på ett enda kvartal. Oj! Som tur är kan chatbots hjälpa dig med dina berättigade känslor av apputmattning.

1. Effektiv datautvinning

Hur många gånger har du behövt logga in på ditt VPN, öppna rätt app och klicka runt bara för att ta reda på när en deadline var? Informationsutvinning och verifiering är stora delar av det arbete vi gör, speciellt utanför kontorstid och när vi svarar på de anställdas frågor.

Med meddelandebaserade bots blir det mycket snabbare att dubbelkolla när säkerhetsriskanalysen för slutpunkter måste vara hos din chef. Chattbaserade bots har utformats till att snabbt skanna och hämta data från flera appar så en förening av information från flera olika plattformar snart blir överflödig eftersom de blir bättre på komplexa frågeställningar. Hur mycket tid skulle du kunna spara om en meddelanderobot svarade på alla dina frågor åt dig?

2. Kontextuell info

Meddelanden är inte den enda funktionen för chattbaserde bots och artificiell intelligens som kan öka samarbetsvärdet. Föreställ dig att du skickade ett meddelande till en medarbetare om ett pågående projekt och en chatbot skickade kontextuell info direkt in till din app. Chatbots skulle omedelbart kunna påminna dig om att du inte är tillgänglig för ett möte klockan 11 på tisdag, eftersom du har något inbokat i kalendern då. Den skulle också tyst kunna infoga en länk till ett dokument som du diskuterar med en projektpartner. Med sammanhangsbaserad språkbearbetning kan chatbots utföra grovjobbet åt dig.

3. Hjälpdesk-ärenden och användarinsikter

Tänk om dina klagomål till en medarbetare tyst överfördes till en felrapport av en chatbot och sedan eskalerades? Ja, tänk om dessa bots naturliga benägenhet till språkbearbetning gjorde att IT faktiskt förstod vad användarna tycker om programmen och tekniken? Att förstå trender bland slutanvändarnas klagomål och komplimanger skulle skapa en tydligare bild av vad folk egentligen tycker om företagets lösningar.

Daniel Newman från Forbes påpekar att AI kan skilja mellan enkla ärenden och problem som behöver eskaleras till en levande person. Helpdesk-personalen kanske aldrig mer behöver ta emot ett samtal om hur man startar om datorn igen.

4. Förena olika appar

Manuell användarinställning är ett grovjobb och motsägande information är värst. Apputmattning kan ge slarviga data och motsägelser, och dyra integreringar är inte alltid lösningen. Dessutom är dålig identitetsstyrning inte bara förvirrande och ett hinder för samarbete. Det är en verklig risk för organisationen. Chattbaserade bottar kan pusha användarinformation och behörigheter ut till de rätta apparna. De kan också låta dig veta om projektlednings- och budgeteringsprogrammet innehåller motsägande information.

Idén med chattbaserad artificiell intelligens som ett moln över organisationen skulle inte bara öka produktiviteten. Det skulle också kunna ha säkerhetsfördelar. En bots förmåga att känna igen ovanliga beteenden för en enhet eller användarprofil kan hjälpa dig att se sammanhang om du aldrig har stött på enhetsstöld eller stöld av användarinformation av en cyberbrottsling förut.

Otaliga organisationer och kunskapsarbetare har nått apptaket, d.v.s. den punkt när deras produktivitet och samarbetsverktyg har blivit mer ett hinder än en fördel. Om mekaniskt användande av maskininlärning till att skapa en chatbot från grunden låter som ett massivt projekt har du alldeles rätt. Som tur är finns det några företag som arbetar på att skapa prisvärda, färdiggjorda lösningar åt dig.

Jasmine W. Gordon 2018-08-08 6 Minute Read

5 IT-beslut som inte förstör kundens dag

Alla IT-beslut är viktiga för kundupplevelsen i dagens digitala värld. Läs om vad du ska tänka på för att skapa en exceptionell upplevelse för kunder.

Tektonika Staff 2018-08-01 5 Minute Read

3 sätt att förbättra IT-strategin

Det kan ofta vara förvånansvärt svårt att mäta effektiviteten för en IT-strategi. Här är tre sätt att förbättra den med fokus på personalen.

Tektonika Staff 2018-04-04 6 Minute Read

Digitalisering kan revolutionera utvecklingsländerna

Digital förvandling innebär lika mycket potential för samhällen i utvecklingsländer som för företag på andra platser.